Hiç dikkatinizi çekti mi?
Konuşurken kullandığımız kelimelerin de bir modası var,
"Aynen Öyle" demeden cevap verilemezdi bir konuşma sırasında,
Şimdi de onun yerini "Aynen" aldı,
"Aynı fikirdeyim, Hakılısın, Ben de öyle düşünüyorum, Yaa ! gerçekten de"
gibi aynı anlama gelebilecek kelimeler ve cümleler varken,
Herkes sözleşmiş gibi "aynen" der oldu,
Salgın gibi yayılmasının nedenini dil bilimcilerinin bilimsel çalışmalarından öğrenebiliriz belki,
Ahmet Can ile konuştum geçende bu konuyu,
O da bana "tembellikten anne" dedi,
Yanii, gençler uzun uzun cümleler kurmak yerine "aynen" demeyi tercih ediyorlarmış,
Kitap okumayan ve kelime dağarcığı az olan bir nesil geliyor sanki,
(okuyan gençleri takdir edip, onları bu genellemenin içerisine sokmuyorum)
Bilgisayarlar ve cep telefonları ile sosyal ağlarda gezinen gençler,
Kısaltmalara veya emotions'lara o kadar alışmış ki,
Konuşmayı da kısa kesme taraftarılar,
Ben de lafı fazla uzatmayayım bari,
"AYNEN" dediğinizi duyar gibi oldum

13 Yorumlar

  1. Ben de "Şaka mısın" ı çok duyar oldum bu sıralar. Dizi de izlemiyorum pek, oralardan mı dolandı herkesin diline ne:-)

    YanıtlaSil
  2. Önce yazışmalarda kısaltmalar kullanıldı. Mesaj yerine msj, selam yerine slm, vedalaşma yerine bye ve diğerleri...
    İnternet öyle sınırsız bir yardım hizmeti sunuyordu ki bir bilgiyi ararken sadece üç harf yazanın önüne sınırsız bir liste sunuluyordu.
    Kitap okuma alışkanlığı olan gençleri görünce nasıl mutlu oluyorum.
    Ama diğer yandan bir grup genç konuşma dilindeki sözcükleri de en aza indirme çabasındalar."Evet sizi anlıyorum" dese daha güzel bir iletişim kurulmuş olacak. "Aynen" deyince artık yeter, bitsin artık, daha fazla uzatmayalım gibi pek çok sözcük düşünüyor insan.
    Türkçe- Edebiyat Öğretmenlerimiz eğitici yeni çalışmalar düşünebilirler sanırım.

    YanıtlaSil
  3. Offf of ben çok doluyum Türkçenin kullanılmayıp harcanması konusunda. "Aynen"den de "anladın mı" dan da nefret ediyorum. 200 adet kelime dağarcıklarıyla basit bir olayı anlatmaya çalışıp ikide birde "anladın mı" diyorlar. Sanırsınız yüz yıllık çözülememiş fizik problemini çözmüş de diğerine anlatıyor.
    -"Çocuk bana yazıyor kızııımm, anladın mı?"
    Dehşet!
    Oğluma epey önce, tvde bir program üzerine şakalaşırken, "akıllı bir kız arkadaşın olsun, güzelliğe hemen kapılma" dedim.
    -Anne çok güzelse aklıdan biraz ödün verebiliriz dedi.
    Yeni neslin kendilerine baktırmak ve ilgi çekmek için saçma rollere büründüklerini, birbirlerine öykündüklerini ve teknoloji hızı ve terminolojisi yüzünden de dillerinin giderek kısırlaştığını düşünüyorum.
    Bir de son zamanlarda (yaklaşık 2 senedir) önce Cumhurbaşkanının ısrarla kullanması üzerine farkettiğim, sonra da sırasıyla diğer devlet erkanının, ardından da şakşakçılarının hovardaca harcadığını izlediğim bir kelimeye takıldım: "NOKTA", hatta "NOKTASINDA". Türkçe'yi bu kadar iyi kullanan Cumhurbaşkanının bu kelimedeki kararlılığı, hatta uzun bir cümlede bir kaç kere kullanması beni hayrete düşürüyor. Nokta kelimesi de kullanılır ama daha radikal bir anlatımı ifade eder bence. Bunun yerine konuşmalarında o kelime yerine "husus, mevzu, konu" gibi kelimeler kullansa daha anlamlı olur gibime geliyor.
    Hadi o bir şekilde bu açmaza düştü, kullanmadan duramıyor. Ayol koskoca memlekette bütün iktidar partisi üyeleri, bütün sempatizanlar ve özellikle bütün yağdanlıklar da mı aynı şeyi yapar? Arkadaş düne kadar bilmiyor muydunuz da kullanmıyordunuz bu kelimeyi?
    Tam da dediğiniz gibi, dilin de modası oluyor. Benim öğrenciliğim sırasında "herıld yani" diye bir şey vardı ve Allahtan çabuk gelip geçti.
    Şimdi bir kelime daha var:
    "YANİ"
    (Özellikle) Gençler "yani" demekle yerine göre evet, yerine göre hayır, yerine göre belki ve daha bir sürü şeyi ifade ediyorlar.
    Acilen çocukların ve gençlerin, kafalarını kaldırmadan kitap okuması lazım :)

    YanıtlaSil
  4. Bu degindiginiz konusma bugun aklimdan gecti.kizimla bugun parka gitmistik.orada annenin biriyle sohbet ederken ikimizde arada aynen diyorduk.aynen...sanirim tembellik bu dediginiz gibi, moda kelimelerden belkide...

    YanıtlaSil
  5. Evet bende kullanıyorum offf...bunun gibi başka kelimeler de var kurtulmak gereken.

    YanıtlaSil
  6. Bir ara da herıld yani vardı...
    Düzgün TÜrkçeden yanayım elbette ama sokak dili diye bir şey tüm dünyada var....Dayım İNgiltereden gelmişti...ben de o sırada bir yabancı dil okuluna gidiyordum.Aramızda konuşunca bana dedi ki İNgilterede böyle konuşsan sana gülerler. çÜnkü bu öğrendiğin şekil ancak Lordlar kamarasında kaonuşulıyor...

    YanıtlaSil
  7. kesinilkle katılıyorum size bende de kesinlikle kelimesi = aynen gibi oldu...:)

    YanıtlaSil
  8. Nedense artık kimse "EVET" demiyor.Onun yerine "aynen" veya "kesinlikle" kullanılıyor.
    Kesinlikle kelimesi bazı durumlarda komik bir keskinlik katıyor.
    Tuz ister misin ? Kesinlikle !
    Evet deyin gitsin nedir yani evetin modası mı geçti?

    YanıtlaSil
  9. Yok bence .. İl başta da ben aynen ne çok kullanıyorum gerçekten :)

    YanıtlaSil
  10. Aynen valla:) yakinda emotionsları karta basıp konuşurken konuyla ilgili olanları çıkaracaklar konuşmak yerine.

    YanıtlaSil
  11. ahahaha çok doğru "AYNEN"

    YanıtlaSil
  12. 'Aynen' ilk kez kuzenimden duyup çok şaşırmıştım😬söylediğim her şeyde araya girip aynen aynen diyordu. Neden sürekli "aynen" diyorsun? Birşeyin kısaltılmış hali mı bu dedim. '"Aynen" dedi. Üniversiteyi yüksek şeref öğrencisi olarak bitirdi 😂 Aynen, şaşırdım ben de😂😂😂

    YanıtlaSil